woensdag 17 september 2008

El Choro – Coroico, dag 2

Dag 17 – Woensdag 17/09: El Choro – Coroico, dag 2

Om 6u45 worden we door een drager gewekt. Het ontbijt is uitgebreid, met onderandere cornflakes en yoghurt, dit zijn we in Bolivia niet gewoon. Iets na 8 uur kunnen we dan vertrekken voor het tweede deel van de tocht. Het weer is veel beter dan gisteren. Na enkele minuten lopen we al in T-shirt. De tocht gaat verder bergaf tot 2200 meter waar we een pauze houden. Dan volgt er een lange en pittige beklimming van een half uurtje. Boven wachten we dan tot de groep terug volledig is. Nu volgt er een lang en min of meer plat stuk, hoog op de berghelling. De rivier zien we tientallen meters onder ons stromen. De vallei waar we doorlopen is echt prachtig met een rivier die zich een weg baant tussen de berghellingen.

Rivier

Het is hier al heel wat groener dan gisteren.

Even uitrusten

Waterval

Preben

’s Middags stoppen we op een open veldje voor de lunch, rijst met groenten en kaas. Een uurtje later vatten we het tweede gedeelte van de dag aan. De tocht gaat verder over een relatief plat pad dat goed begaanbaar is. Na een tijdje volgt er een lange afdaling om van de ene bergkam naar de andere over te steken. Na de afdaling steken we via een hangbrug een klein riviertje over, en dan volgt er weer een heel stuk bergop. Er worden al vlug groepjes gevormd van snelle en minder snelle stappers. Ik loop vooraan met Erika, Soetkin en Jeroen. Bart loopt een keer van de laatste groep naar de eerste om voor bevoorrading te zorgen. Om 15u10 komen we op een kampplaats aan, hoog tegen de bergwand met een prachtig uitzicht. Na een kwartiertje vertrekken we weer. Volgens de gids is het nog 2 uur wandelen vooraleer we aan het volgende kamp zijn. Er volgt nog een lange afdaling die door een lange klim opgevolgd wordt. De kilometers vorderen. Na een goede twee uur wandelen, zien we het kamp waar we gaan slapen al liggen. Maar het pad maakt achter de bergrug nog een grote bocht. Om 18u05 komen we dan eindelijk aan, wat een ontlading. We verfrissen ons. Na 20 minuten komen dan Nancy en Bieke aan. Ondertussen begint het dan al donker te worden. Rond 19 uur komen Jens, Aurelie, Ellen en Bart dan aan. Sommigen zitten er dan volledig door. Maar van enkele dragers is dan nog geen spoor te zien. Dragers die trager zijn dan de deelnemers is toch de wereld op zijn kop.

We installeren ons dan in een slaapzaal met zes stapelbedden. Bij sommigen worden de bleinen verzorgd. In de kamer worden achtereenvolgens een grote spin, reuzenkakkerlak en een schorpioen ontdekt. Ik probeer ze te vangen, maar die pogingen mislukken. Ondertussen drinken we enkele pintjes. Om 20u30 is het eten klaar, soep met patatten gevolgd door spaghetti met worstjes. Dan is het tijd om onze bedden op te zoeken na een lange vermoeiende dag.