donderdag 11 september 2008

Salar de Uyuni – Laguna Colorado

Dag 11 – Donderdag 11/09: Salar de Uyuni – Laguna Colorado

Om 5u45 worden we gewekt en twintig minuten later staat iedereen gepakt en gezakt aan de ontbijttafel. Om 7 uur zijn we van plan om te vertrekken. Maar bij een jeep wil de motor niet starten. Met een paar man wordt de jeep van een kleine helling geduwd, maar zonder succes. Wij stellen voor om met een sleepkabel de ene jeep door de andere voort te trekken om zo de motor weer aan de praat te krijgen. Maar hier wordt door onze chauffeurs geen gehoor aan gegeven. Ze sleutelen aan de motor, de koplampen worden zelfs even losgeschroefd. Na bijna een uur prutsen komt iemand met een stalen kabel aan, deze wordt dan tussen de jeeps gespannen. Na een minuutje rondrijden krijgt men de jeep terug aan de praat. De chauffeurs wilden blijkbaar niet toegeven dat ze geen sleepkabel bijhadden.

Na een uurtje rijden stoppen we in een dorpje voor enkele inkopen. Na nog een uurtje rijden zien we de Volcán Ollagüe. Een actieve vulkaan van 5866 meter op de grens met Chili. Uit de vulkaan komt een rookpluim. We rijden verder naar het zuiden. Onderweg passeren we ondermeer aan Laguna Cañapa en Laguna Ramaditas. De meren zijn stuk voor stuk zeer mooi, en hebben variërende kleuren. ’s Middags stoppen we aan enkele rotsen die zich midden in een zandvlakte bevinden, om te eten. Jackie maakt kip met patatten en groenten. Nadien rijden we naar Laguna Hedionda, een groot blauw meer met massa’s flamingo’s. Het eerste dat we opmerken als we uit de jeep stappen, is de indringende stank van de flamingoshit. De fototoestellen worden bovengehaald en er wordt gretig getrokken. Sommigen wandelen zelfs over de dikke strontlaag voor een betere foto te kunnen trekken. Op sommige plaatsen is deze laag nogal zompig, zodat er een laag stront aan de schoenen blijft hangen. Na een lange fotosessie proberen we de schoenen min of meer proper te krijgen.

Volcán Ollagüe

Laguna

Weg door de woestijn

Woestijnvos

Flamingo's

Flamingo

Laguna Hedionda

De volgende stop is de Árbol de Piedra, een door de wind gevormde rotsformatie. Ik en Bart beklimmen er nog een rots van zo’n twintig meter hoog. Op naar de laatste bezienswaardigheid voor vandaag, Laguna Colorado. Dit is een rode lagune van 65 km² op 4280 meter hoogte. Het meer heeft een maximale diepte van 80 cm en is rood gekleurd. De kleur van het mineraalrijke water wordt door algen en plankton veroorzaakt. De lagune wordt door drie soorten flamingo’s bevolkt. Aan het meer staat er een harde ijskoude wind, maar de schoonheid van dit surrealistisch landschap doet de wind en koude vergeten. Via de oevers van het meer wandelen we naar een checkpoint, en dit tegen de zin van onze gids. Daar pikken de jeeps ons op en 10 minuten later zijn we in het hostel. Het is er barkoud. Ik probeer eerst mijn schoenen proper te krijgen onder de lavabo. We drinken ook thee met koekjes erbij. Met hongerige magen wachten we op ons eten. Koevlees met puree. De kinderen van het hostel spelen nog wat muziek met hun banjo en panfluit, ze krijgen dan ook een fooi van ons. Om 21u30 zit de dag erop.