dinsdag 9 september 2008

Potosí – Uyuni

Dag 9 – Dinsdag 09/09: Potosí – Uyuni

Net zoals vorige nacht heb ik ook deze keer slecht geslapen en veel wakker gelegen. Om 8 uur sta ik dan op. In de stad kopen we op een marktje eten voor het ontbijt dat we in het hotel opeten. We hadden eerst achter een restaurantje gezocht maar niets gevonden dat open is. Na het ontbijt gaan we met twee taxi’s naar de busterminal voor de bus naar Uyuni. Om 10 uur vertrekken we voor een busrit van zeven uur. Net buiten de stad gaat de asfaltweg over op een zandweg. Dit doet ons al het ergste vermoeden voor de rest van de busrit. ’s Middags is er een stop van een half uur in een klein dorpje. De weg naar Uyuni gaat over relatief vlak terrein. Om 17 uur zit de busrit erop. Twee jeeps zetten ons aan Hostal Marith af. De kamers zien er degelijk uit.

De bus naar Uyuni

Mijn eerste indruk van Uyuni is dat het een verlaten westerndorpje met brede lanen is. Maar er is toch veel leven op straat te bespeuren. Het stadje op 3670 meter hoogte is onze uitvalsbasis voor een driedaagse jeeptocht.

’s Avonds gaan we in het dorp eten. De baas van de touroperator voor de volgende drie dagen komt er ons nog een korte briefing geven. Ik eet kipfilet met friet, het is er lekker. Om 19 uur wordt de haard in het restaurant aangestoken. We gaan er dichterbij zitten. Het is dan ook al koud aan het worden. Nadien gaan er sommigen nog iets drinken, maar het grootste deel van de groep gaat al naar het hostel.