woensdag 10 september 2008

Salar de Uyuni

Dag 10 – Woensdag 10/09: Salar de Uyuni

Vandaag staat in het teken van het bezoek aan de Salar de Uyuni. Om 7u30 gaat de wekker. Ik neem eerst een douche. Ik krijg er geen warm water uit, dus wordt het maar een vlugge koude douche. In het hotel eten we een American breakfast. Daarna is er nog ruim de tijd om onze rugzakken voor de volgende drie dagen te maken. Ik bekijk ook nog even mijn mails. Om 10u30 worden we dan opgehaald door twee Toyota Land Cruisers. We worden ook nog vergezeld door een Argentijn en een Franse. Samen met ons gaan de twee chauffeurs, een kokkin en een gids mee.

De eerste stop is een treinkerkhof net buiten Uyuni. Het is een bizar zicht, aan een afgelegen stukje spoorweg midden in de woestijn staan een hoop locomotieven en wagons uit lang vervlogen tijden te roesten. De treinen worden door ons gretig beklommen. Dan rijden we terug naar Uyuni om de kokkin, Jackie, op te halen. Op naar de Salar dan.

Locomotief

Spoorweg naar de horizon

Treinkerkhof

De Salar de Uyuni is met een oppervlakte van 12000 km² (grootte van Vlaanderen) en een hoogte van 3660 meter de grootste en hoogste zoutvlakte van de wereld. De vlakte is gevormd toen 40000 jaar geleden het Lago Minchín begon op te drogen en het zout achterbleef.

Met de jeep door de Salar de Uyuni

Salar de Uyuni

Na een kwartiertje rijden vanuit Uyuni zien we de zoutvlakte al. Maar we rijden eerst nog kilometers langs de vlakte tot we in een dorpje, Colchani, belanden. Hier kunnen we nog wat inkopen doen of souveniertjes kopen. Dan rijden we de zoutvlakte op, richting een zouthotel. De eerste stop is op een plaats waar zout gewonnen wordt. Hier liggen tientallen bergjes zout. Het uitzicht dat we hier hebben is werkelijk fenomenaal. Een witte vlakte tot zover het oog reikt. Aan het zouthotel is er tijd om de befaamde foto’s zonder dieptezicht te trekken. Terwijl wij hiermee bezig zijn wordt in het hotel onze lunch klaargemaakt. Lamavlees met pasta en koude groenten. Na de lunch doen we verder met het foto’s trekken. Er worden allerlei attributen zoals pringlesdozen, lepels en bananen bovengehaald voor de foto’s.

Zoutwinning

Hotel opgebouwd uit zoutblokken

Groepsfoto

Dan rijden we verder naar Isla Incahuasi, een eiland midden op de vlakte vol met metershoge cactussen. Onderweg halen de chauffeurs vlot snelheden van boven de 100 km/uur. We zien het eiland in de verte al te voorschijn komen. Maar het duurt nog enige tijd vooraleer we er zijn, de afstand tot het eiland is bijna niet in te schatten. Op het eiland maken we een wandeling naar de top. Het pad voert ons langs de cactussen, die tot 10 meter hoog kunnen worden. De combinatie van de cactussen met de witte zoutvlakte is zeer fotogeniek. Na een klein uurtje gaan we naar onze volgende stop, Isla Cáscara de Huevo. Het is een eiland waarop een grot te zien is. Na een korte wandeling op het eiland rijden we verder naar onze eindbestemming voor vandaag. Na enige tijd gaat de zoutvlakte langzaam over in een zandvlakte die vol met grote en kleine rotsblokken liggen. Gedaan met de vlakke wegen van op de zoutvlakte.

Isla de la Pescada

Rond 17 uur komen we aan een zouthotel aan, onze eindbestemming. De muren, tafels, stoelen en bedden zijn uit zoutblokken opgebouwd. Er worden koekjes en thee geserveerd. Buiten wordt er nog even frisbee gespeeld. Het begint buiten al gevoelig koud te worden. Binnen is hier nog niet zoveel van te merken, omdat de muren van zout zeer goed isoleren. ’s Avonds eten we spaghetti met groentesaus. Na het eten spelen we “Kolonisten van Catan”. Om 22u30 liggen we in bed, na een prachtige dag.

De zoutvlakte overgestoken

Ons hotel, gemaakt uit zoutblokken