maandag 15 september 2008

Mountainbiken op Ruta de la Muerte

Dag 15 – Maandag 15/09: Mountainbiken op Ruta de la Muerte

Om 6u30 gaat de wekker en een halfuurtje later zitten we aan de ontbijttafel. Hier maken we kennis met de gidsen en de andere deelnemers voor de tocht. We zijn met 17 deelnemers en nog eens drie gidsen op de mountainbike. Na een stevig ontbijt rijden we met twee busjes, met de MTB’s op het dak, naar de vertrekplaats op 4700 meter. Na een uurtje rijden komen we aan. Ik heb voor een Trek-MTB met voorvering gekozen. De goed Engels sprekende gidsen geven ons instructies mee. Na een halfuurtje instructies en de fietsen controleren kunnen we vertrekken. Het eerste deel van de tocht gaat over een goede en brede asfaltweg waar nog ander verkeer is. Om de tien minuten stoppen we om de groep terug te laten samenkomen, er zit een serieus snelheidsverschil tussen de traagste en snelste rijders. Het volgbusje stopt regelmatig om van iedereen foto’s te nemen en om filmpjes te maken. Het ruige landschap flitst ons tegen 60 km/uur voorbij. Bij de tweede stop moeten we langs een controlepost waar taks betaald moet worden.

Klaar voor de Ruta de la Muerte

Begin van de Ruta de la Muerte

En af en toe vallen er wel eens doden.

Vanaf de controlepost gaat het 7 km omhoog. Er is de mogelijkheid om dit stukje met het busje te doen, maar iedereen wil dit stuk bergop op eigen krachten doen. Ik ga er met de gids meteen vandoor. Er zitten pittige stukjes tussen, het valt niet mee om op deze hoogte bergop te rijden. Na een klein halfuurtje kom ik met de gids aan op het punt waar de asfaltweg overgaat op de ruta del muerte. Na 25 minuten wachten is iedereen aangekomen. We houden een korte lunchpauze met banaan, chocolade en water.

Groepsfoto

Preben

De ruta de la muerte is uitgeroepen tot gevaarlijkste weg ter wereld, zoals de naam al doet vermoeden. Tot eind 2006 was deze weg de enige weg tussen La Paz en Coroico dat op 1600 meter hoogte in de jungle ligt. Vanaf 2006 is er een nieuwe en snellere weg in gebruik. Daarom is deze weg nu erg in trek bij mountainbikers. De weg is een grindweg die tegen de rotsflanken ligt. De weg is op veel plaatsen 3 à 4 meter breed met daarnaast een afgrond die tot 600 meter diep gaat. Het verkeer dat naar beneden gaat moet links, aan de kant van de afgrond, rijden. Dit omdat bij het kruisen van een andere auto de weg meestal te smal is en de chauffeur zo beter kan zien hoer ver hij van de rand van de weg kan rijden.

Na 2,5 uur op de ruta de la muerte komen we aan in Yolosa, een dorpje op 1100 meter hoogte. Na een verfrissend pintje om terug op krachten te komen rijden we door naar een hotel met een zwembad. Hier nemen we een douche en we nemen een duikje in het zwembad. Tegen de tijd dat we zijn opgefrist staat een uitgebreide tafel, met frieten, pasta, rijst, gedroogde bananen, kip, chili con carne en groenten voor ons gedekt. Om 16u30 rijden we dan terug naar La Paz, waar we na drie uur rijden aankomen. In de stad eten we nog een kleinigheid en na een pintje in het hotel gaan we slapen.