donderdag 25 september 2008

La Paz – Brussel

Dag 24 & 25 – Woensdag & donderdag 24-25/09: La Paz – Brussel

Na een korte nacht gaat om 3 uur de wekker en een half uurtje later zitten we in de taxi die ons naar de luchthaven brengt. Een half uurtje later staan we in de vertrekhal van de luchthaven.

We checken ons en onze bagage in. Dan is er tijd om op het gemakske afscheid te nemen van Bart, die nog enkele maanden langer in Zuid‑Amerika blijft. Bart heeft voor ons nog een verassing in petto, voor iedereen een klein geldbeugeltje vol met cocabladeren. Deze steken we diep weg in onze rugzak. Na het afscheid volgen de gebruikelijke procedures van voorbij de douane komen enzo.

Om 6u30 vertrekken we met een B757 van American Airlines voor een korte vlucht van een goed uur naar Santa Cruz. In de lucht vangen we de laatste blikken van het machtige Andesgebergte op. In Santa Cruz moeten we meer dan een uur in het vliegtuig wachten. Ondertussen horen we dat alle vluchten tussen Bolivia en Miami zijn afgelast door de onlusten in Bolivia. Enkel onze vlucht gaat om onbekende reden wel door. We hebben veel chance dat we vandaag een vlucht naar Miami hebben. Alle vluchten voor en na onze vlucht zijn afgelast door de politieke instabiliteit in Bolivia. Moesten we een dag later terugkeren hadden we hier mooi gestaan.

Om 9 uur vertrekken we dan voor een vlucht van 6u45 naar Miami. De tijd op het vliegtuig gaat maar langzaam voorbij. Als ontbijt krijgen we een croissant en een uurtje voor het landen is er een warm middagmaal met kip en patatten. Om 15u45 komen we dan in Miami aan. Ons vliegtuig wordt bij aankomst natgespoten door enkele brandweerwagens omdat dit de laatste vlucht van de piloot was.

In Miami moeten we met onze bagage voorbij de onvriendelijkste douane die ik ooit heb gezien. Voor onze aansluitende vlucht naar London Heathrow moeten we nog 4 uur wachten. Het eerste uur gaat redelijk vlug voorbij, we bezoeken de taxfree winkels of eten iets in de restaurantjes. Ik ben blij als we na het lange wachten dan mogen boarden. De vlucht naar Londen duurt 8u30. We vliegen met een B777 waar elke zetel zijn eigen tv-scherm heeft. Ik dood er de tijd met enkele films kijken en spelletjes spelen. Ik probeer ook een uurtje te slapen. Tijdens de vlucht komen ze twee keer met eten rond.

Lang wachten in Miami

Op de luchthaven van London Heathrow moeten we een kleine drie uurtjes wachten voor onze vlucht naar Zaventem. Maar in de terminal staan veel winkels zodat de tijd vlug voorbij gaat. Om 12u40 zijn we dan weg voor een korte vlucht van een uurtje met een A319 van British Airways. Op deze vlucht worden we nog bediend met een sandwich en een drankje. Op Zaventem hebben we redelijk snel onze bagage en dan kunnen we afscheid nemen van elkaar. Na een treinrit van 2 uur kom ik dan tegen de avond vermoeid thuis aan, na een ongelooflijk prachtige en leuke reis.