zaterdag 6 september 2008

Sucre

Dag 6 – Zaterdag 06/09: Sucre

Terwijl het buiten amper 3 °C is, gaat binnen om 4 uur ’s nachts de wekker. In de keuken staat een ontbijt klaar, dat vlug in plastic zakjes wordt gedaan om onderweg op te eten. Ondertussen zijn de taxi’s die ons naar Santa Cruz brengen gearriveerd. Het eerste anderhalf probeer ik in de taxi nog te slapen, maar door de staat van het wegdek en de ontelbare vluchtheuvels is dit een hele opgave. Na drie uur in een krappe taxi zijn we aan de luchthaven. Na enkele kleine probleempjes kunnen we inchecken. Onze vlucht vertrekt normaal om 9u20. Om 11u45 hangen we pas in de lucht. We vliegen met een B727-200 van AeroSur, de nationale vliegmaatschappij. Er is veel meer beenruimte dan bij AA. Tijdens de korte vlucht van 35 minuten gaan de stewardessen met drank en een snack rond. De geleidelijke overgang van laagland naar hooggebergte dat we door het raampje zien is echt magnifiek. Met een grote boog vliegen we rond Sucre en even later zijn we geland. Het vliegtuig taxiet over de landingsbaan naar de terminal. Nog even wachten op onze rugzakken en dan kunnen we met een overvol taxibusje naar het stadscentrum.

Met het vliegtuig naar Sucre

Sucre ligt op 2800 meter hoogte en dat voel je. De lucht is er bovendien kurkdroog met een verschroeiende zon. De rest van de dag dient voor de verkenning van de stad. Het centrum van de stad, met zijn vele koloniale gebouwen, is Unesco werelderfgoed. Bij onze aankomst droppen we de bagage in het hostel en zoeken dan in het centrum een restaurantje. Er is niet direct iets goed te vinden. We vragen aan verschillende mensen de weg, maar we worden de vier windstreken uitgestuurd. Aan het centrale plein vinden we een pizzeria. Een grote pizza met een pintje kost er 35 Bs. Na het eten splitst de groep zich op en dan maken we een stadswandeling. Een kerktoren biedt ons een panoramisch uitzicht over de stad. De wandeling gaat verder richting een uitkijkpunt waar er een terras met mooi uitzicht over de stad is. Hier treffen we Ellen en Soetkin aan. Na een cocktail of een pintje gaan enkelen naar een klein marktje even verderop. Ik koop er een alpacatrui om voorbereid te zijn tegen de koude van de volgende dagen. Een trui in mijn maat vinden is een hele opgave. Uiteindelijk vind ik er één die nog net past, een lelijk exemplaar dan nog.

Sucre

’s Avonds ga ik op het internet, 0,50 Bs. voor een kwartier. Als afsluiter van de dag gaan we er nog ene drinken in een gezellige bar. De cocktails gaan er goed in. Onderweg naar het hostel belanden we in een optocht voor Virgin de Guadeloupe. Dit gaat gepaard met veel muziek en veel volk. We zien dansende groepen kinderen, mijnwerkers en nog veel meer. Aan een eetstalletje eet ik enkele aardappelen met een stuk vlees. Vuurwerk ontbreekt tijdens deze stoet ook niet. Na een tijdje banen we ons een weg tussen het volk naar het hostel. Rond 0 uur liggen we in ons bed.