maandag 1 september 2008

vlucht naar Bolivia

Dag 1 – Maandag 01/09: Brussel – Santa Cruz

Vandaag begint voor ons een avontuur in Bolivia. Maar eerst is er nog een lange weg af te leggen om in Bolivia te komen. Om 6u30 gaat de wekker en een half uurtje later zit ik op de trein van Tielen naar Zaventem. In het treinstation van de luchthaven ontmoet ik Ellen al, boven in de vertrekhal wachten de overige acht leden van de groep. Aan de check-in van American Airlines staat al een lange rij te wachten. Na een kwartiertje aanschuiven komen we aan de securitybalie van de vliegmaatschappij. We worden uitgehoord over wie de bagage heeft ingepakt en of we altijd bij onze bagage zijn gebleven. Even later worden onze valiezen op de transportband gezet bij de check-in. Na het trotseren van een lange wachtrij aan de veiligheidscontrole kunnen we rustig naar onze gate wandelen.

Om 10u40 worden we op het vliegtuig gelaten, voor de eerste vlucht van onze reis. Een half uurtje later vertrekken we voor een vlucht van een kleine negen uur naar Chicago met een Boeing 767. Na anderhalf uur komen de stewardessen met warm eten rond, rundvlees met patatten en koude groenten. Ondertussen wordt er een animatiefilm afgespeeld. De uren verstrijken met slapen, praten en tv kijken. Rond de middag, volgens de tijd in Chicago, wordt er rondgegaan met pizza en druiven. Na het eten wordt de landing ingezet en om 13 uur staan we aan de gate. Na een lange wandeling door de luchthavengangen komen we bij de immigratiedienst uit. Na enkele vragen over onze eindbestemming en het nemen van vingerafdrukken kunnen we door. De bagage wordt van de band gehaald en voorbij de douane moeten we deze er terug op droppen. Via een treintje gaan we dan naar de juiste terminal voor onze aansluitende vlucht naar Miami.

In de terminal is er nog een veiligheidscontrole waarbij onze schoenen uit moeten. Om 15u50 vertrekken we richting Miami met een B757. Er wordt één keer rondgegaan met drank. Na een goede drie uur vliegen bereiken we Miami waar het dan 20 uur is. Via een treintje zijn we vlug bij de gate waar we nog drie uur mogen wachten op de vlucht richting La Paz. Tijdens het taxiën valt de stroom in het vliegtuig weg. We blijven nog meer dan een uur aan de grond. Om 0u30 stijgen we dan eindelijk op. Even later is er een warme maaltijd, kip met puree. Na het eten probeer ik te slapen. Ik slaap tot 6 uur, wanneer de zon opkomt tussen de Andestoppen. Drie kwartier later staan we aan de grond in La Paz, op de hoogste internationale luchthaven ter wereld op 4061 meter. We blijven in het vliegtuig zitten voor onze aansluitende vlucht naar Santa Cruz. Om 8 uur stijgen we dan op voor een vlucht van een uurtje. Door het vliegtuigraampje zien we de Andes geleidelijk overgaan in laagland. We zijn in Bolivia geland na een reis van 31 uur.